Activiteiten op patiëntniveau richten zich op het verbeteren van de patiëntervaring en het bevorderen van zelfmanagement en leefstijl.

Momenteel contracteert Rijn en Duin als hoofdaannemer de uitvoering van de Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) in onze regio. Dit is een programma dat gericht is op het verbeteren van de leefstijl van mensen met overgewicht of obesitas. Mogelijk kunnen ook andere, toekomstige zorgactiviteiten binnen het zorgbedrijf worden ondergebracht. Vooralsnog is dat voor 2025 nog niet gepland.

Naast deze zorgdienst neemt Rijn en Duin met ingang van 2025 de coördinatietaken over voor het Centrum voor Levensvragen (CvL). Vanuit het CvL zijn geestelijk verzorgers aangesloten, die ingezet kunnen worden bij de ondersteuning en begeleiding van patiënten bij zingevingsvragen. Los van bovengenoemde activiteiten, neemt de inwoner/patiënt uiteraard een belangrijke plek in bij de bepaling van ons beleid en de uitvoering van al onze taken.

Dit zijn onze overige speerpunten voor de patiënt in 2025:

Voortzetting van PREM-onderzoeken voor patiëntervaring

PREM staat voor Patient Reported Experience Measure. Het is een meetinstrument dat wordt gebruikt om ervaringen van patiënten met de zorg te evalueren. PREM’s richten zich op hoe patiënten zorg hebben ervaren, in plaats van op medische uitkomsten of gezondheidstoestanden. Ze spelen een belangrijke rol in kwaliteitsverbetering en patiëntgerichte zorg. Door het uitvoeren van PREM-onderzoeken kunnen we de ervaringen van patiënten evalueren en verbeteren. De resultaten worden gebruikt om zorgprogramma’s verder te verfijnen en de zorgervaring te optimaliseren.

Burger- en cliëntenparticipatie

In afstemmen met onze cliëntenraad willen we inventariseren in hoeverre en op welke wijze we in de toekomst mogelijk kunnen aansluiten op regionale en lokale participatie-initiatieven.

Digitale ondersteuning patiënt

De beoogde uitrol van de regionale mantelovereenkomst maakt het mogelijk dat meer mensen eHealth-toepassingen en digitale ondersteuning voor hun zorgvragen kunnen gebruiken. Met de uitbreiding van nieuwe ICT-toepassingen groeit ook de mogelijkheid om samen met zorgprofessionals te kiezen voor digitale ondersteuning of monitoring van het ziektebeeld. Dit versterkt de regie van patiënten over hun eigen zorgproces.