Inleiding
In een tijd waarin de zorg onder toenemende druk staat door vergrijzing, personeelskrapte en een groeiende zorgvraag, blijft Rijn en Duin zich inzetten om de eerstelijnszorg in Zuid-Holland Noord toegankelijk te houden. Ons strategisch meerjarenplan 2025-2028 vormt hierbij het fundament voor deze ambitie waarin we de komende jaren, samen met onze zorgpartners, actief werken aan vernieuwing, goede samenwerking en continuïteit in de zorg. In het Jaarplan 2025 zijn onze speerpunten voor het komende jaar opgenomen, vertaald naar de hoofddoelen en activiteiten op regio-, wijk-, praktijk- en patiëntniveau.
In deze online versie van het Jaarplan zijn de onderdelen Bedrijfsvoering en Begroting niet opgenomen. Dit geldt eveneens voor de gedetailleerde werkplannen op de thema’s Zorginhoud & Innovatie, Kwaliteit, Scholing, Arbeidsmarkt, ICT, als ook voor het zorgbedrijf Caliber Zorgt en het servicebedrijf Caliber Werkt. Voor nadere informatie over de genoemde onderdelen en plannen, mail naar info@rijnduin.nl.
De belangrijkste ontwikkelingen in 2025
Het komend jaar focussen we op versterkte samenwerking met regionale partners, zoals VVT-instellingen, ziekenhuizen, GGZ-organisaties en het sociaal domein in afstemming met de gemeenten. Ook bouwen we verder aan een solide digitale infrastructuur die datagedreven werken in de zorg beter mogelijk maakt. De uitbreiding van Gezonde zorg Gezonde regio (GzGr), de opzet van een populatiedashboard, de verdere doorontwikkeling en implementatie van VIPLive-netwerkzorg in de wijken zijn cruciale stappen in deze digitale ontwikkeling. Hierdoor kunnen we de zorg effectiever maken; enerzijds door slimme AI-oplossingen ter ondersteuning van de zorgprofessionals maar ook door betere benutting van data om ons bestaand en toekomstig beleid te toetsen op effect en impact.
Onze ondersteunende inzet voor 2025 reikt verder dan samenwerking en technologie; we investeren in het ondersteunen van zorgprofessionals op het gebied van scholing, arbeidsmarkt en kwaliteitsborging binnen onze reguliere O&I taken. Daarnaast zetten we vanuit het servicebedrijf Caliber Werkt meer in op de (algemene) ondersteuning van zorgpraktijken op het gebied van huisvesting, recruitment en de opzet van een helpdesk voor onder andere ICT, Financiën en HRM-vraagstukken. We geloven dat goed opgeleide, betrokken en ondersteunde professionals essentieel zijn voor het in stand houden van uitstekende zorg.